Kolding Nyheder

Nybilsalget stiger i Kolding: Mange bilejere vil købe samme bilmærke igen

Elo Christoffersen
Elo Christoffersen
Det Digitale Bilhus blev til under en fælles ambition hos 21 bilhuse om at styrke digitaliseringen, men nu har netværket vendt strategien på hovedet. Foto: PR.

I en økonomisk presset tid søger mange tilbage til et bilmærke, de kender, og bilforhandlere kan med fordel finde de gamle dyder frem og tale ind i kundens bilkøbshistorik, siger bilforhandler.

Efter højere energipriser, krig, komponentmangel og kaos i forsyningskæderne gennem de seneste år har ændret bilejernes købsvaner, er nybilsalget i Kolding atter i fremgang. I perioden fra januar til maj har koldingenserne købt 32 procent flere nye biler sammenlignet med samme periode sidste år, viser Danmarks Statistik.

Mange af dem, der prioriterer at købe ny bil, søger imidlertid tryghed i et for dem velkendt bilmærke. Ifølge en rapport fra analyseinstituttet Voxmeter vil cirka hver anden dansker købe samme bilmærke igen, og det svarer til en stigning på 7 procent i maj sammenlignet med maj 2022.

44-årige Per Jensen er blandt dem, der er gået tilbage til et velkendt bilmærke. Han købte i 2022 en Toyota Aygo X efter tidligere af to omgange at have ejet dens forgænger, Toyota Aygo. Han er tilsyneladende ikke den eneste, da netop Aygo-modellen har været kendt som Toyotas mest solgte bil i Danmark, og Aygo X med rekordfart indtog en førsteplads i Toyotas bilsalg i 2022 med 3109 nyregistrerede personbiler.

-Jeg har de senere år kørt andre bilmodeller end Aygo, men da min bilforhandler fortalte om den nye Aygo X, blev jeg nostalgisk og endte med at købe den. Jeg havde faktisk ikke forudset, at jeg ville ende med en Aygo X, men i den lidt økonomisk foruroligende tid mærkede jeg behov for en bil, som jeg af erfaring vidste var økonomisk, praktisk og driftssikker, siger Per Jensen i en pressemeddelelse.

Under corona vandt online bilsalg for alvor frem som en ny salgstrend, hvor danskerne i stigende grad valgte at konfigurere og bestille bilen på nettet.

Det tvang bilforhandlere over en bred kam til at rykke online og markedsføre sig som digitale. Blandt andet Det Digitale Bilhus blev til under en fælles ambition hos 21 bilhuse om at styrke digitaliseringen, men nu har netværket vendt strategien på hovedet. I Kolding administreres Det Digitale Bilhus hos Bil & Co på Ambolten.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Tagget ,
Del denne artikel