En folkeskole for alle elever, en folkeskole med brede læringsmiljøer

Elo Christoffersen
Skrevet af Elo Christoffersen
Tobias Jørgensen (t.v.) og Hans Holmer (t.h.). Privatfoto.

Læserbrev af Hans Holmer (SF), formand Børn- og Uddannelse, Skovbogade 8, 6000 Kolding og Tobias Jørgensen (V), næstformand Børn- og Uddannelse, Fovsletvej 21, 6580 Vamdrup.

I Børne- og uddannelsesudvalget er vi i gang med en grundig drøftelse af, hvordan vi sikrer alle kommunes elever den bedst mulige trivsel og læring. En læring der skal sikre livsduelige voksne, der bliver en del af fællesskabet. Her er folkeskolens indhold og tilgang omdrejningspunktet.

Alle børn har ret til at trives og lære i deres lokale folkeskole, fastslår Salamancaerklæringen, som 92 lande underskrev i 1994.

Udvalget arbejder med en bred faglig tilgang og kvalificering heraf samt en moderniseret økonomisk tildelingsmodel, der underbygger at folkeskolen i højere grad kan erkende og leve op til deres elevers forskellige behov. Og elevernes forskellige måder at lære på og forskellige indlæringstakter.

Formålet er, at skolerne får bedre mulighed for at lave forebyggende og tidlige indsatser i deres lokale skole. For eleverne betyder det, at de kan bevare tilknytningen til deres kammerater i lokalområdet og undgå daglige lange transporttider, og at skoleområdet får færre udgifter til specialtilbud.

Modellen tilfører hver skole midler fra specialundervisningsbudgettet centralt svarende til skolens forventede antal elever i skoledistriktet, der måtte have brug for et specialskoletilbud. Derved får skolerne, hvis ikke disse anvendes til betaling af eksterne tilbud, bedre mulighed for at lave forebyggende og tidlige indsatser i deres lokale skole.

Der spares ikke på folkeskolen. Den nye tildelingsmodel ændrer ikke på den samlede budgetramme til skoleområdet, men der er tale om, at vi omfordeler midlerne (hvis tildelingsmodellen vedtages), så pengene kommer ud til skolerne, som dermed har mulighed for tidligere indsatser og forebyggelse f.eks. med mellemformer og co-teaching. Og specialskolerne bevares.

Det er vores opfattelse af, at alle i udvalget fortsat bakker op om at vi fortsat skal have fokus på faglighed og styrke vores skoleledere, lærer og pædagoger med kompetenceløft og flere ressourcer.

Det er samtidig vores mål, at vi ved de kommende budgetforhandlinger får flere midler til ressourcer og kompetenceløft på både skole og daginstitutionsområdet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Tagget
Del denne artikel